A Hidegen sajtolt Kókuszzsír (kókuszolaj) Összetevői

A kókuszzsírt a kókuszdió beléből nyerik ki, és 90%-ban telített zsírsavak, 6 %-ban telítetlen zsírok, míg 3 %-ban többszörösen telítetlen zsírsavak alkotják. A kókuszolajat kiemeli a többi telített és telítetlen zsírsavat tartalmazó olaj közül, hogy közepes láncú zsírsavak alkotják. 

Emiatt a kókuszzsír rendkívül jól bírja a magas hőmérsékletet, ráadásul igen sokáig megőrzi a minőségét. A kókuszolaj a benne található közepes láncú zsírsavjai által gyógyító és gyulladásgátló hatásokkal is rendelkezik, valamint nagy hatékonysággal képes felgyorsítani az anyagcserét is.

A kókuszzsír kivételes összetételekokuszolaj-0

A kókuszzsír egy fantasztikus, egészséges zsír, hiszen páratlanul értékes hatóanyagok találhatóak meg benne, melyek jelentősen hozzájárulnak egészségünk megőrzéséhez. A kókuszzsír használatával könnyebben érhetjük el és tarthatjuk meg ideális testsúlyunkat, sokkal több energiánk lehet, és nagyon egészségesen főzhetünk és süthetünk vele.

Ételeinkben telített és telítetlen zsírsavak találhatóak, melyek mindegyike tartalmaz szénatomokat hidrogénatomokhoz kötötten. A hosszú láncú zsírsavak több mint 12 szénatomot, míg a közepes láncolatú zsírsavak 6-12 szénatomot tartalmaznak. A kókuszzsír legfontosabb egészségvédő hatásai leginkább a közepes láncú zsírsavjainak tudhatóak be.

A kókuszzsír 90%-ban telített zsírsavból, 48%-ban laurinsavból, 16 %-ban mirisztinsavból, 9%-ban palmitinsavból,  8%-ban kaprilsavból és 2%-ban sztearinsavból tevődik össze.

Zsírsavak az egészség szolgálatában

A kókuszzsírban rendkívül magas arányban – mintegy 50%-ban – található meg a legfontosabb zsírsav, a laurinsav, mely kiemelkedő hatékonysággal védelmezi szívünk egészségét, továbbá roppant erőteljes vírus-és baktériumölő hatásai is vannak.

Érdekesség, hogy a laurinsav egyébként csak az anyatejben található meg a természetben, így a kókuszzsír az egyedüli természetes forrása, ahonnan hozzájuthatunk.

A laurinsav támogatja immunrendszerünk működését is. A laurinsavat szervezetünk monolaurinná alakítja át, mely erőteljes védelmet nyújt az influenza, a Candida vagy a Hepatitis-C ellen is. De egyes kutatások szerint képes lehet leküzdeni a HIV vírusát is, mivel annyira erőteljes vírusölő hatásai vannak.

Ráadásul a laurinsav azért is lehet kitűnő alternatívája a mai vírusölő szintetikus gyógyszereknek, mivel teljesen természetes, így nem okozhat semmiféle negatív mellékhatást sem szervezetünkben. 

A kókuszzsír egy másik erős gombaölő vegyülete, a kaprilsav, mely körülbelül 8%-ban található meg benne. Ez az értékes anyag igen nagy hatékonysággal képes leküzdeni a Candidát, s így a nők életét megkeserítő hüvelygombát is gyógyíthatja. Továbbá a közepes láncú zsírsavak képesek a bélrendszerben élősködő, és ezzel sok gondot okozó parazitákat is elpusztítani.kokuszzsir-kokuszolaj-04

A kókuszzsírban a laurinsavon és a kaprilsavon kívül megtalálható még a kapronsav, a mirisztinsav és a kaprinsav is. Ezeknek az értékes zsírsavaknak a kombinációja teszi lehetővé, hogy a kókuszzsír óvja a szív-és érrendszer egészségét, segíthet a cukor-és májbetegségben szenvedőknek és a krónikus fáradtsággal küzdőknek, valamint megtisztíthatja és rendbe teheti az emésztőrendszert, és hozzájárulhat bőrünk és hajunk szépségéhez is.

A kókuszolaj 90%-os arányban áll telített zsírsavakból, míg összehasonlításképpen a vaj 64%-ban, a disznózsír és a marhazsír pedig egyaránt 40%-ban tartalmaz csupán telített zsírsavakat. A kókuszzsírban található jó zsírsavak nem raktározódnak el zsírként, hanem energiává alakulnak át. Ezáltal a kókuszzsír jelentősen hozzájárul az ideális testsúly eléréséhez és megtartásához is, így a fogyni vágyók számára is nagy segítséget nyújthat. 

A kókuszzsír kifejezetten támogatja az egészséges koleszterinszint elérését, mivel képes egyensúlyba hozni a jó és a rossz koleszterint.

Vitaminok és ásványi anyagok

A kókuszzsírban bőségesen találhatóak még vitaminok is, így tartalmaz magnéziumot, cinket, vasat és rengeteg káliumot is. De a benne található E-vitamin is nagymértékben hozzájárul szervezetünk egészségéhez és antioxidáns védelméhez.

A kálium rendkívül fontos vegyület szervezetünkben, mivel elengedhetetlen az elektrolitok szabályozásához, valamint lényeges, hogy a káliumhiány szívrohamot és izomösszeomlást idézhet elő. 

A kókuszzsírban nagy mennyiségben megtalálható magnézium hozzájárul a C-és B-vitamin, valamint egyes fehérjék felszívódásához. A magnézium hiánya szintén szív-és izomproblémákat okozhat.

A kókuszolajban viszonylag kevés fehérje található, azonban ezek minősége kitűnő, aminek köszönhetően támogatják az emésztés hatékonyságát, mivel nem terhelik meg az emésztőrendszert.